ILOs och UNESCOs rapport om lärares ställning. Applikationskommittens möte var intensivt och gripande i fredags den 1 juni, framför allt kring vilka enskilda länder som ska tas upp på konferensen.
Framåt eftermiddagen var det dags för rapporten om lärares ställning som är den nionde i ordningen. En avstämning görs var tredje år och det gjordes senast på en konferens i Geneve 30 oktober – 3 november 2006.
Frågor som tas upp i rapporten är:
Lärarutbildningen grundutbildning och kontinuerlig kompetensutveckling
Bristen på utbildade lärare i världen
Lärares arbetsvillkor
Den sociala dialogen i utbildningen
Lärares löneutveckling, även individuell lönesättning
Akademisk frihet och inflytande från lärare inom högre utbildning
Arbetsgivarens talesman, Mr Potter, konstaterade att utbildning är viktigare än någonsin och att den sociala dialogen är viktig inom utbildning. Målet att ge utbildning till alla kräver utveckling av skolan och HIV/AIDS är ett hot mot att nå målet. Han tyckte även att det var viktigt att andra grupper får inflytande över skolans utveckling som föräldrar och näringslivets parter. (Diskussionen känns igen hemifrån om hur stor professionens inflytande ska vara.)
Arbetstagarnas talesman, Brother Luke instämde i rapportens rekommendationer och lyfte många intressanta frågor. Ett stort problem är bristen på utbildade lärare, i vissa länder upp till 30%. Det saknas 15 miljoner lärare i världen och prognosen fram till 2015 är 18 miljoner. En stor utmaning för världens länder att utveckla lärar-utbildningen. Det som händer idag är att utvecklade länder rekryterar lärare från utvecklingsländer som mycket väl behöver sina egna.
EIs representant Monique Fouilhoux konstaterade att 40 år har gått sedan rekommendationen kom och mycket finns kvar att göra. Utbildning är extremt viktigt för alla länders utveckling liksom ett livslångt lärande för alla lärare. Även hon tryckte på den sociala dialogen. För att kunna rekrytera lärare krävs en bättre löneutveckling och förbättrade arbetsvillkor. När det gäller den högre utbildningen ansåg hon att det har skett en del positiva reformer, att det är viktigt att den får vara fri och självständig och att även här är bristen på lärare ett stort problem.
De brister hon framhöll är att lärarna fått nya arbetsuppgifter, de är överbelastade och inte kompenserade för det. Under en period på 25 år har reallönerna för världens lärare sjunkit med uppåt 50%!
Den enda regering som yttrade sig var Kenyas. Deras representant framhöll vikten av utbildning för ett land i utveckling.
Min egen reflektion är att det är samma frågor diskuteras i hela världen. Punkterna i rapporten skulle lika gärna kunna vara tagna från ett medlemsmöte i min egen lokalavdelning hemma i Skinnskatteberg eller på en konferens i min region. Det som känns bra är att veta att vi lärare samlas från alla länder och slåss för vårt yrke, även om det är utifrån mycket olika förutsättningar. Alla är överens om att vårt yrke är en viktig förutsättning för ländernas utveckling och för att bygga en bättre framtid.Här har vi många argument i arbetet med att höja statusen för lärare i hela världen!
Hälsningar
Eva Elmstedt Frisk
Lärarförbundets lokalavdelning i Skinnskatteberg, Sverige
Hela rapporten
søndag 3. juni 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
En hälsning till Eva Elmstedt Frisk från Lärarförbundets regionkontor i Uppsala.
Det låter väldigt intressant det ni gör på Geneveskolan. Ser fram emot fler rapporter
Legg inn en kommentar